عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

هربرت الچول ، رسانه ها و قدرت سیاسی

 

مطبوعات و نظامهای سیاسی:

 

هربرت الچول در کتابی که در سال 1984 تحت عنوان «عوامل قدرت» Agents of Power منتشر ساخت، این بحث را مطرح می کند که نظریات ششگانه ای که دربـاره  رسـانـه ها ارائه شده اند چندان با واقعـیت تطبیـق نمی کننـد و صرفـاً محصـول جنگ سـرد می باشـند. او معتـقد است کـه ایـن نظریات با اوضاع سیاسی کنونی تناسبی ندارند.                                                                                   

الچول می گوید مطبوعات مستقل نمی توانند وجود داشتـه باشند. به نظر وی، رسانه های همگانی عوامل آن کسانی هستنـد که قدرت اقتصـادی، سیـاسـی و اجتمـاعی را در همـه نظامهـا کنتـرل می کننـد. مطبوعـات یک کشور ارتباط تنگـاتنگی با نظام سیـاسی آن کشـور دارند. آنها شکـل و رنگ ساختـارهای اجتمـاعی و سیاسی را که درون آنهـا به فعالیت می پردازند به خود می گیرند.                                                                                                                                                  اکثـر نظـریه های دولت - مطبـوعات در مقیاسـی بین اقتـدارگـراییauthoritarianism و آزادگـراییlibertarinism قـرار می گیـرند. جان مریـلJohn Merrilمی گوید : نظام اقتـدارگرا نظامی است که رسانه های ژورنالیستـی آن از آزادی کمی از لحاظ تعییـن سیاسـت و فعالیتـهای ویرایشـیeditorial برخـوردارنـد یا اصلاً از آزادی برخوردار نیسـتند. نظام آزادگرا نظامی است که رسانه های آن از لحاظ ویرایشی مستقل هستند و در فضایی باز و رقابتی به فعالیت می پردازند.

 

مدلهای رسانه ای                                                                                                                                                                                                   الچـول پس از مطالعه گسترده ای که از تاریـخ و کارکـرد نظامهای مـطبوعاتـی جـهان به عمـل می آورد، نتیـجه می گیـرد که در جهـان امـروز فقـط سه مـدل رسانه ای وجود ارد:

 
1- مدلی که در رابطه با جهان اول وجود دارد (لیبرال سرمایه داری).

 

2- مدلی که در جهان دوم وجود دارد (شوروی و نظامهای سوسیالیست).

 

3- مدلی که در رابطه با جهان سوم وجود دارد (در حال توسعه).

 

او ایـن سـه مـدل را به ترتیـب نظامهای “بازار”، “مارکسیـست” و “در حال توسعـه” نامگـذاری می کند. (لازم به یادآوری است که الچول، کتاب نخست خود را قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر  شوروی سابق نوشته است).

 

 

طبقه بندی رسانه ها بر مبنای اقتصادی:

 

الچول (1995) می گوید چرا از معیارهای اقتصادی برای طبقه بندی رسانـه ها استـفـاده نکنیـم؟ تقسـیم جنبشـهای رسانه ایmedia movements به نظامهای “بازار”Market ، “اشتـراکی”Communitarian  و “در حال پیشـرفـت”Advancing یک تقسیـم بنـدی مطلـق نیسـت بلکه درون هر کدام از این گروهها استـثناهایی وجود دارد. این مـدل می تواند به درک چگونگی عملکرد رسانه ها کمک کنـد. در هـر یک از این سـه جـنبـش مختلف، برای مطبوعات نقشی محوری در نظم اجتماعی تعیین شده است. مطبوعات معمولاً از ارزشهای اساسی جامعه ای که در آن به فعالیت می پردازند حمایت می کنند.                                                                              مدل “اشتراکی” مبتنی بر نظریه مارکسیستـی اسـت. بـا آنکـه امـروزه کشـورهـای انـدکـی دارای نظام مارکسیستی هستند، کشورهای کمـونیـستـی سـابـق در این گـروه قـرار می گـیـرنـد.

 

دشواریهای این کشورها در پذیرش سرمایه داری، تقسیم شدن چکسلواکی، اتحاد مجدد آلمـان و کشمکشهای ایدئولوژیک یوگسلاوی سابق، همه مثالهایی هستند که الچول برای اثبـات ایـن ایـده که کشورهای اروپای شرقی هنوز به ایدئولوژیهای مارکسیستی پایبند هستند بیان می کند.مدل “در حال پیشرفت”، کشورهای جهان سوم را توصیـف می کنـد. در حـالـی کـه نـقـش رسانه ها در مدلهای “بازار” و “اشتراکی” عمدتاً حفظ وضعیت موجود است، این جنبـش سـوم،  ویژگی پویایی دارد که متعهـد به ایجاد تغییـر اسـت. ژورنـالیـسـم توسعـه1 هـنـوز کلیـدواژه ای اساسی برای کشورهای در حال پیشرفت است.

 

تفاوتهای مدلهای رسانه ای:

هر جنبشی در درون خود بسیار متنوع است. کشورهای “بازار” متنوع هستند همچنان که کنترل مطبوعات در کشورهای “در حال پیشرفت” متنوع است. تفاوتها همیشه درون کـشـورهـا  همچنین بین آنها وجود داشته است. درون هر کشور بخصوصی می توان طرفداران هر مـدلـی را یافت.                                                         از دیدگاه الچول این سه مدل با وجود تنوع داخلی، تفاوتهایی اساسـی دارنـد. در مـدلـهـای  “اشتراکی” و “در حال پیشـرفـت”، مطبـوعـات نقـش سیـاسـی مشـخـصـی دارنـد. در حـالـی کـه مطبوعات در کشورهای “بازار”، بالاتر از سیاست قرار می گیرند. در مدل “بازار”، رسانه ها باید اطلاعات سیاسی را منصفانه و بیطرفانه ارائه دهند. نظریه الچول گامی مهم در جهت دسته بندی نظامهای مطـبـوعـاتـی مخـتـلـف در سـراسـر جهان است. مطبوعات هر کشوری متنوع هـسـتنـد امـا الچـول مشـاهـدات خـود را بـر پـایـه ای اقتصادی بنا نهاده است.

 

هفت قانون ژورنالیسم:

علی رغم تفاوتهایی که الچول بین این سه نظام مطبوعاتی تشخیص می دهد به این نتـیجـه دست می یابد که در جهان مطبوعات “هفت قانون ژورنالیسم” وجود دارد که در کلیه نظامهـای سیاسی ارتباطی حاکم است. این قوانین هفت گانه به قرار زیرند:

 

1- در همه نظامهای مطبوعاتی، رسانه های خبری عوامل آن کسانـی هـسـتنـد کـه قـدرت سیاسی و اقتصادی را در کنترل خود دارند. روزنامه ها، مجلات و تولیدات رادیو و تلویزیـون بازیگران مستقلی نیستند، هر چند بعضی از آنها می توانند بالقوه مستقل عمل کنند.

 

2- محتوای رسانه های خبر غالبا منافع کسانی را منعکس می کنند کـه هـزینـه هایشان را تأمین می کنند.

 

3- همه نظامهای رسانه ای بر این ادعا پافشاری می کنند که به آزادی بیـان پـایبـنـدند هر چند آزادی بیان به شیوه های مختلف تعریف شده است.

 

 4- همه رسانه ها اصل مسئولیت اجتماعی را تأیید می کنند و مدعی هستند که به نیازهای مردم و منافع آنها خدمت می کنند. آنها همچنین ادعا می کنند که هدفشان این است که دسترسـی مردم را به رسانه ها ممکن سازند.

 

5- در هر یک از سه مدل فوق الذکر، مدلهای دیگر “منحرف” خوانده می شوند.

 

6- دانشکده های ژورنالیسم، ایدئولوژیهـا و نظـامـهـای ارزشـی جـامـعـه ای را کـه در آن فعالیت می کنند به دیگران منتقل می کنند. این دانشکده ها بطور اجتناب ناپذیری بـه صـاحـبـان قدرت در جهت حفظ کنترل آنها بر رسانه ها کمک می کنند.

 

7- عملکرد رسانه ها غالباً با تئوریهایی که بر اساس آن فعالیت می کنند متفاوت است.

الچول نه تنها قوانین فوق را به عنوان قوانینی که باید اتفاق بیفتند تجویز نمی کـنـد، بلـکـه  آنها را تنها به عنوان خلاصه مشاهدات خویش درباره آنچه که در عمـل اتـفـاق مـی افـتـد بـیـان نموده است.

 

با توجه به این نکته، مبحث الچول از این جهت مفیـد اسـت کـه یکـبـار دیـگـر محـدودیـت ارزش نظریات هنجاری را به منظور بیان واقعیت برای آشکـار مـی سـازد، هـر چـنـد کـه ایـن هنجارها واقعیت را شکل می دهند و بر ذهنیات، بویژه ذهنیات کسانی که رسانه هـا را کـنتـرل می کنند و یا در آن به کار مشغولند، اثر می گذارند.

 

 

 

 گردآوری ، ترجمه و تنظیم : حسین حکیم زاده

 

 

 

منابع:

 

مهرداد، هرمز. مقدمه ای بر: نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، چاپ اول، تهران، فاران، 1380.

 

Altschull, J. Herbert. Agents of Power; the Media and Public Policy, 2d Ed. New York: Longman, 1995.

 

Altschull, J. Herbert. Agents of Power: The Role of the News Media in Human Affairs. New York: Longman, 1984.

 

Merrill, John C. Global Journalism: A Survey of the World’ s Mass Media. New York: Longman Publishing Group, 1983.

 

www.ibsite.com

 

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
حسن عابدینی چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:44 ق.ظ http://abedini85.persianblog.com/

با سلام :
در مرحله نخست از ابراز لطف شما صمیمانه سپاسگزارم . کوشش کردم با بهره گیری از دیدگاه شما - نقص مطلب را برطرف کنم . مطلب هربرت الچول ، رسانه ها و قدرت سیاسی بسیار جالب و قابل استفاده بود.
با درود فراوان - عابدینی

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:28 ق.ظ

سلام . خسته نباشید
مطلب بسیار عالی و جالب بود
دستتون درد نکنه
در پناه خدا

علی چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:38 ق.ظ http://ah.eprsoft.com

از براز لطف شما سپاسگزارم

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:14 ب.ظ

سلام
حامیان عراق در جنگ با ایران به روز شد
در پناه خدا

زهرا عباسی پنج‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:31 ق.ظ http://kaghazpareh.blogfa.com

سلام
تبلیغ وبلاگتون رو می خواستید بکنید می گفتید وبتون رو میذاشتم تو پیوندهام
ولی بازم من این کارو انجام دادم
به نظرم وبتون جالب بود

حسام پنج‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:56 ب.ظ http://commence.blogfa.com

سلام
متاسفم که چند وقتی بود که نرسیده بودم خدمت شما و بهره ببرم از مطالبتون
به هر حال ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازس
امیدوارم که همیشه موفق باشید
یاعلی

سعدی جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:09 ب.ظ http://www.yekdalil.blogfa.com/

سلام مطالب جالبتان مورد استفاده است و جذاب. به وبلاگ بنده هم اگر خواستید سری بزنید ساید این <سکوت> بشکند. اگر دوست داشتید پیغام بگذارید تا بلینکیم.

معصومه سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:13 ق.ظ http://zareyeshetaban.blogfa.com

سلام هم دانشکده ای محترم
ممنونم از اینکه به وبلاگ من سر زدین
من هر کمکی از دستم بر بیاد دریغ نمی کنم

محمد صادق افراسیابی جمعه 2 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 11:09 ب.ظ http://ertebatat.persianblog.com

سلام. چه جالب! عصر ارتباطات رو هم دریابید!!!

حسین حکیم زاده یکشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:30 ب.ظ http://raveshtahqiq.blogfa.com

با سلام.
در صورت تمایل از وبلاگ بنده هم بازدید بفرمایید.
متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد