عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

آنلاین ژورنالیسم چیست ؟ (جلسه دوم)

  

متن زیر حاصل یادداشت برداری در کلاس دکتر شکرخواه است

 

منبع لاتین : Online Journalism

 

تعریف ژورنالیسم : ژورنالیسم هر روایت غیرداستانی یا خطی است که واقعیتها و رخدادهایی را که عمیقا ریشه در زمان دارند ، گزارش یا تحلیل می کند (خواه مربوط به زمان معاصر باشد خواه تاریخی) [این روایتها] را خبرنگاران ، نویسندگان و سردبیران انتخاب و مرتب می کنند تا روایتی را از منظری ویژه بیان نمایند.

 

"آنلاین" دربرگیرنده حوزه های متعددی است.برجسته ترین این جایگاه ها ،    Worl Wide Web یا (WWW) به اضافه سرویسهای اطلاعات تجاری آنلاین ، مانند (AOL) است .  ایمیل های ساده اینترنتی نیز نقش بزرگی ایفا می کنند. سی دی رام هایی که به یک وب سایت یا یک عرصه آنلاین دیگر پیوند داده شده اند نیز اهمیت دارند به علاوه اینترانت ها و سیستم های BBS

(مخفف Bulletin Board System) .

 

ویژگی های ژورنالیسم آنلاین :

۱- قابلیت پخش همزمان Real Time

ژورنالیسم آنلاین می تواند با به روزرسانی اخبار فوری و حوادث در زمانی که رخ می دهند ، به صورت همزمان منتشر شود.

 

۲- قابلیت پخش با زمان تاخیر Shifted Time

ژورنالیسم آنلاین همچنین از قابلیت پخش با زمان تاخیر ، نیز استفاده می برد.نشریات آنلاین دقیقا مانند نشریات چاپی ، فیلم یا برودکستینگ ، می توانند مقالات را برای مشاهده در زمان حال یا آینده ، منتشر و یا بایگانی نمایند.

 

۳- چند رسانه ای (Multimedia) ، جزیی از آنلاین ژورنالیسم است.

آنلاین ژورنالیسم می تواند مشتمل بر عناصر "چندرسانه ای" مانند متن و گرافیک (در روزنامه ها و کتابها) ، به اضافه صدا ، موسیقی ، فیلم و انیمیشن (در رادیو ، تلویزیون و فیلم) ، سه بعدی (3D)و غیره باشد.

 

۴- ژورنالیسم آنلاین تعاملی (Interactive) است . این بهترین ویژگی برای ژورنالیسم آنلاین است . "فرااتصال"ها (Hyperlinks) مکانیزمی عمده را برای این تعامل بر روی وب مهیا می کنند.

 

روزنامه نگاری سنتی (شامل نشریات چاپی ، رادیو و تلویزیون و دیجیتال ژورنالیسم) مخاطبان را به واسطه یک "روایت خطی" هدایت می کنند. اما آنلاین ژورنالیسم ، به مخاطب اجازه مشارکت می دهند ، به گونه ای که او مسیر [دلخواهش] را با کلیک کردن بر روی مجموعه ای از صفحات لینک داده شده ، انتخاب می کند.

 

 

 

بحث فید بک :

 [در آنلاین ژورنالیسم] خوانندگان / مشارکت کنندگان می توانند فورا به مطالبی که ژورنالیست آنلاین برای آنها مهیا کرده است ،‌ پاسخ دهند.این پاسخ ها اشکال متعددی به خود می گیرند که عبارتند از :

  • ایمیل به گزارشگر یا دبیر که با نامه های سنتی که به دبیران نشریات چاپی ارسال می شود ، شباهت دارد. اما با این تفاوت که نامه ها در آنلاین ژورنالیسم ، سریعتر از نامه های ارسالی به نشریات چاپی منتشر می شوند.آنلاین ژورنالیسم همچنین از "بحثهای مقوله بندی شده" بهره می برند که به خوانندگان مجال پاسخ گویی سریع به یک مقاله و همچنین "نظرات" دیگر خوانندگان را می دهد.
  • خوانندگان می توانند در "آفرینش دسته جمعی" یک "محیط محتوایی" که از مقاله اولیه و گزارش اصلی ژورنالیست آنلاین نشات می گیرد ، مشارکت کنند.بلاگها (مختصر شده وبلاگ)  این فرآیند را تسهیل می کنند.

 

ویژگی های انتشار در آنلاین ژورنالیسم (News Distribution)

 

۱- ارزان بودن Cheap    ۲- در دسترس همگان بودن Ubiqutious         ۳ - فوری بودن Instant

 

 

 

آینده آنلاین ژورنالیسم چیست؟

سازمانهای سنتی گردآوری خبر ، ناشران و برودکسترها تلاشهایشان را برای توسعه وب ادامه خواهند داد و این ژورنالیسم (سنتی) با سرمایه ای هنگفت از مزایای پهنای باند اینترنتی و تکنولوژی های برتر مانند (Streaming Audio and Video , Push و ...) برای بازآفرینی رویکرد رسانه های سنتی بر روی وب ، بهره خواهد گرفت . همچنین بلاگها به ابزاری محبوب برای مردم عادی تبدیل شده است تا آنها را مجذوب آنلاین ژورنالیسم کند. 

در همین حال ، چه در درون سازمانهای بزرگ چه در بیرون آن ، روزنامه نگاران به تجربه و کشف نحوه بهترین استفاده از قابلیتهای بومی وب برای ایجاد محیطهای محتوایی دورگه و جدید ادامه خواهند داد که در آن خوانندگان با واکنشهایشان ، پرسشهایشان ، تجربیاتشان ، با افزودن به سررشته های خبری که ژورنالیست حرفه ای آن را آغاز میکند ، به "آفرینندگان گروهی" در کنار ژورنالیست تبدیل خواهند شد .

 

 

 

 

 

 

 

قابلیتهای وب عبارتند از :

فرااتصال ها ، تعاملی بودن ، شخصی سازی (نمونه ای از آن را می توان بر روی سایتهایی مشابه یاهو یافت . در فاز سایبر ژورنالیسم این امکانات افزایش می یابند) ، قابلیت تشکیل گروهها و قابلیت ایجاد "بحثهای طبقه ای" .وب به فراهم کردن نشریاتی برای مخاطبان کوچکتر و مختص شده ، ادامه خواهد داد .این روند در نهایت به نشریاتی برای فقط یک نفر خواهد رسید. در گذشته ما Broadcasting داشتیم اما به تدریج به سمت «Narrowcating» حرکت می کنیم که مانند پست سنتی ، فقط یک نفر مخاطب ما خواهد بود.

 

چه گونه می توان مهارتهای آنلاین ژورنالیسم را فراگرفت ؟

  • برای این کار باید  اصول ژورنالیسم و همچنین تکنیکهایی را که ژورنالیستهای برای نوشتن انواع مقالات به کار می گیرند مطالعه کنید.
  • ژورنالیستهای آنلاین همچنین باید چگونگی بهره گیری از جست و جوهای اینترنتی ، جست و جو در کتابخانه ها و علاوه بر این اصول تحقیق و تکنیکهای گزارش دهی را فرا بگیرند.
  • یادگیری مبانی کدنویسی HTML برای تولید صفحات وب ،
  • آشنایی با تولید صدا و تصویر دیجیتال و تکنیکهای مرتبط با برنامه نویسی وب برای افزودن عناصر چندرسانه ای به کارهای  آنلاین ژورنالیسم.
  • بدیهی است که شما به بسط مهارتهای ابتدایی نویسندگی نیاز دارید. بهترین روش برای این کار تمرین نوشتن انواع مقالات و ارایه آنها به دبیران مجرب برای بررسی و اظهار نظر است .

 

 

سه  نکته :

ا- یکی از بهترین روشها برای جست و جو در جست و جوگر گوگل ، قرار دادن کلمه define:   پیش از عبارت مورد جست و جو است . مثال

Define: Hyperlink

این دستور تعاریف گوناگون واژه Hyperlink را برای ما جست و جو میکند .

2- استفاده از سرویس Directory در مرورگر وب که از لینک more در کنار باکس جست و جو قابل دسترسی است ،‌می تواند کمک شایانی به ما در به دست آوردن زیرشاخه های مفاهیم مورد نظر بنماید. مثلا برای یافتن عبارت Online Journalism با استفاده از این سرویس ، لینکهای مرتبط با این مفهوم را در زیر شاخه های Social sciense ، Communication و Journalism خواهیم یافت که این زیرشاخه ها تصویری منطقی از جست و جوی مورد نظر در ذهن ما ترسیم می کنند.

3- بسیاری واژه های «اینترنت» و «وب» را یکی می پندارند. در صورتی که اینترنت مفهومی قدیمی تر نسبت به وب است و حاصل ارتباط میان تلفنها و سرورها بوده و محیطی ساده و بسیار متفاوت با امروز داشته است . اما «وب» محیطی است که در آن می توان از صدا ، تصویر ، متن و انیمیشین نیز بهره برد.

 

 

 

 

 

مفاهیم :

WEB:

.

شبکه ای از سرورهای به یکدیگر پیوند داده شده به وسیله پروتکل های عمومی است که دستیابی به میلیونها صفحه را از طریق فرااتصال ها فراهم می کند. وب همچنین با عنوان اختصاری WWW ، W3 ، و World Wide Web شناخته می شود..

این عبارت معمولاً به صورت اشتباه به جای اینترنت به کار می رود اما وب در حقیقت یکی از خدماتی است که روی اینترنت ارایه می‌شود مانند پست الکترونیک. وب مخفف کلمه وب‌سایت (website) است.

 

منابع :

www.utas.edu.au/library/etutor/main/webzglos.htm

 http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D8%A8

 

اصطلاحات مرتبط

  world wide web ,  web site ,  web browser ,  web page , web server

 

 

 

 

 

INTERNET

 

اینترنت یه ساده تر بگوییم «نت» ،  شبکه جهانی دسترسی همگانی متشکل از  شبکه های کامپیوتری متصل به یکدیگر است که با به کارگیری پروتکل های استاندارشده اینترنت (IP)  و بسیاری دیگر از پروتکل ها بسته های اطلاعات را جابجا می کنند. اینترنت از هزاران شبکه تجاری ،‌ علمی ، محلی و حکومتی ساخته شده است . اینترنت خدمات و اطلاعات گوناگونی مانند نامه های الکترونیکی ، گفت وگوهای آنلاین و صفحات وب به یکدیگر پیوندداده شده و دیگر اسناد World Wide Web را منتقل می کند.

این شبکهٔ عظیم جهانی، در ابتدا، با انگیزهٔ همکاری، دست‌رسی چند سویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی، و امکان‌پذیری کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای (interdisciplinary) علوم و مهندسی شروع شد (در اواخر سال ۱۹۶۰ (میلادی). تنها از اواسط دهه ۱۹۹۰ است که اینترنت به صورت یک شبکهٔ همگانی (public) و جهانی (world wide) درآمده‌است.

در اینترنت به طور کلّی می‌توان همهٔ رایانه‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. سرویس‌گیرنده / سرویس‌دهنده (Client / Server). سرویس‌دهندگان، خدماتی را (مانند وب و FTP) برای سایر سامانه‌ها فراهم می‌کنند و سرویس‌گیرندگان، سامانه‌هایی هستند که برای دست‌یابی به این خدمات، به سرویس‌دهندگان وصل می‌شوند. یک رایانهٔ سرویس‌دهنده می‌تواند چند سرویس را فراهم کند. برای مثال روی یک سرویس‌دهنده، یک نرم‌افزار وب سرور و میل سرور نصب کنیم.

 

اصطلاحات مرتبط :

internet protocol ,  internet service provider (ISP) , internet explorer , internet relay chat ,  internet address ,  internet protocol address ,  internet society ,  internet information server ,  internet architecture board , microsoft internet explorer (IE)

 

منابع :

www.en.wikipedia.org/wiki/Internet

www.http://fa.wikipedia.org/wiki/%D 8%A7%D9%8A%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA

 

 

 

Hyperlink

.

یک پیوند در یک سند برای ارایه اطلاعات در درون همان سند یا سند دیگر . این پیوندها معمولا با برجسته کردن کلمات یا تصاویر نمایش داده می شوند.وقتی که خواننده یک «فرااتصال» را بر می گزیند ، نمایشگر کامپیوتر به سند یا بخشی از همان سند ، او را ارجاع می دهد.

مثالی از فرااتصال در یک سند HTML  :

Web Search Tools

هنگامی که سند HTML در یک پیمایشگر وب دیده می شود ، اطلاعات تگ میان دو علامت <>  دیده نمی شوند اما کلمات Web Search Tools در قالب یا رنگ هایی که پیمایشگر یا طراح صفحه تعریف کرده است دیده می شوند (رنگ پیش گزیده پیمایشگر اغلب آبی است ،‌ متن نیز زیر خط دار است اما طراحان ممن است هر رنگ را سبکی را به لینکهایشان اختصاص بدهند)

 

 

منابع :

www.starrsites.com/glossary.htm

www.acad.bg/beginner/gnrt/appendix/glossary.html

 

اصطلاحات مرتبط

hyperlink or hypertext ,  internal hyperlink ,  broken hyperlink ,  followed hyperlink ,  hyperlink rules ,  default hyperlink , visited hyperlink  

 

 

عناوین مرتبط :

نظرات 3 + ارسال نظر
زهرا سه‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 04:00 ب.ظ http://kaghaz-pareh.blogfa.com/

با مطلبی درباره چهارشنبه سوری به روزم
خوشحال می شم نظرتون رو بگید
موفق باشید

سلام سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 01:31 ب.ظ http://www.mebad.persianblog.com

سلام
به روزم

حریر یا همان حریف سابق چهارشنبه 1 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 12:25 ق.ظ http://ahmad-gorgani.blogfa.com

سلام
در آخرین ساعات سال 85: "رسیدن گل و نسرین به خیر و خوبی باد"
عیدت مبارک.
نوروزت فرخنده.
==============
حال داشتی "نوروز" را در حریر بخوان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد