عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

ژورنالیسم آنلاین - جلسه سوم

متن زیر حاصل یادداشت برداری در کلاس دکتر شکرخواه است :

در ماژول News Gathering ما از منابع مختلفی خبر تهیه می کنیم . مهم ترین منبع تهیه اخبار برای ما Search Engin ها هستند. بنابر این آشنایی با ساختار و عملکرد موتورهای جست و جو ، برای ورود به ماژول گردآوری اخبار بسیار مهم است . در واقع ما در این جا با مدیریت دارایی های دیجیتال سر و کار داریم.

ماشین های جست و جو ، دو کار  بسیار مهم برای ما انجام می دهند ، نخست : فراهم کردن داده ها  ، دوم : جمع آوری اخبار . عملکرد جمع آوری اخبار وظیفه ای جدید برای موتورهای جست و جو به شمار می رود. برای اینکه با نحوه عملکرد موتورهای جست و جو بیشتر آشنا شویم ، کمی درباره معماری سایتها توضیح می دهیم .

هر سایتی گذشته از ریخت ظاهریش (Skin)، از سه بخش اساسی تشکیل شده است که عبارتند از : Home Page , Category و Show News.  

Home page یا صفحه اصلی ، همان صفحه ای است که با وارد کردن آدرس در مرورگر وب ،‌ آن را مشاهده می کنیم. گرچه در طراحی این صفحات وب ، تنوع بسیار زیادی دیده می شود ،‌اما از اصولی پیروی می کنند که در آینده با آن آشنا خواهیم شد (ر.ک به Web Style Guide). برای آشنایی بیشتر با صفحه اول ، به عنوان نمونه به سایت همشهری آنلاین مراجعه نمایید. در این صفحه بخشهای مختلفی شامل عناوین ، لوگوها ، تصاویر ، منو و ... مشاهده خواهید کرد.

‍Category یا مقوله ، در واقع عناوین کلی هستند که برای دسته بندی و سهولت دستیابی به اخبار و اطلاعات ، ایجاد می شوند . برای مثال ما با مراجعه به صفحه اول همشهری آنلاین ، مقوله هایی مانند : محیط زیست ، جهان ، بهداشت ، سینما و تلویزیون ، ترافیک و ... را مشاهده می کنیم که هر خبری که در این نشریه آنلاین منتشر می شود در یکی از این مقوله ها جای می گیرد.

مقوله بندی داده های موجود در وب ، بر اساس تقسیم بندی زیر صورت می گیرد :

     اصطلاحات عمومی مانند اقتصاد ، سیاست ، اجتماع و ...  (Term (GT General

 اصطلاحات مرتبط . مثلا در موضوع اقتصاد : گرانی ، بودجه ، بیکاری و ...(Related Term (RT 

 اصطلاحات تخصصی ، مثلا در اقتصاد : بورس (Narrow Term (NT 

 

Show News در این جا پس از انتخاب مقوله ، وارد محتویات کامل یا داده (مثلا یک خبر می شویم) . با دقت در نمودار زیر بهتر متوجه این سه بخش خواهید شد .

 

آشنایی با برخی از موتور جست و جوهای مشهور :

Google , Dogpile , mama , about ,altavista , yahoo , vivisiom

نکات قابل توجه :

 ۱- جست و جو بر مبنای دایرکتوری که موتورهایی مانند یاهو ، گوگل و About آن را فراهم می آورند دو امتیاز دارد . نخست اینکه شما با مقوله بندی رشته مورد نظرتان آشنا می شوید . دوم اینکه این نوع از جست و جو برای دانشجویان و علاقه مندان به پژوهش بسیار مفید است . بنابر این هیچگاه جست و جو بر مبنای دایرکتوری را از دست ندهید !

۲- برخی از موتورهای جست و جو مانند Dogpile به شما امکان جست و جوی همزمان در چند موتور جست و جو را می دهند . به این موتورهای Meta Search Engin  می گویند.

۳- در جست و جوی بر مبنای دایرکتوری در گوگل ، Rank سایتهای جست و جو شده نیز نشان داده می شود. به این ترتیب می توان فهمید از میان سایتهای پیدا شده ، کدامیک محبوترند. در یاهو نیز این Rank بوسیله علامت @ در انتهای یک مقوله دیده می شود .

@Communication به این به این معنی است که مثلا مقوله Communication زیاد دیده شده است .

سایتهای مفید :

Refdesk  در این سایت می توانید آخرین اخبار ، جالبترین عکسها ، جمله روز ، آموزش روز ، تفسیر روز و صدها لینک جالب دیگر را بیابید.

Pewcenter این سایت یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی دنیا به ویژه در زمینه ارتباطات است .

Daily Howler در این سایت می توانید آخرین گافهای رسانه های خبری غرب را ببینید.

نظرات 3 + ارسال نظر
حمید معبادی دوشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 04:18 ب.ظ

سلام
امروزه رمزگشایی از گفتمان رسانه ها آسان نیست... جنگ افکار به روز شد!

امید جهانشاهی سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:27 ب.ظ http://www.omidjahanshahi.persianblog.com

سلام استفاده کردم. انشاالله ادامه بدهید. خیلی ممنون

فرهنگ رسانه شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:25 ق.ظ http://mediaculture.blogsky.com

به حول و قوه الهی و با تلاش همکاران عزیز ، اولین شماره فصلنامه فرهنگ رسانه در بهار ۱۳۸۶ منتشر شد

در این شماره می خوانید :



قصه آرش کمانگیر و شقایق عشق – ناصر بزرگمهر
قطره دریاست اگر با دریاست... – مدیر مسئول
جامعه ، رسانه و تبادل فرهنگی – گفتگو با دکتر محمد دادگران
نگاهی به فرهنگ و رسانه – دکتر باقر ساروخانی
کنش متقابل فرهنگ و رسانه – دکتر محمد صادق فربد
نقش مدیریت رسانه در متقاعد سازی مخاطب – گفتگو با دکتر علی اکبر فرهنگی
نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت رسانه – دکتر علی گرانمایه پور


آشنایی با مفهوم تجارت الکترونیک و گسترش آن در ایران – دکتر حجت ا.. ملا صالحی
بررسی نگرش روزنامه نگاران در خصوص ارتباط متقابل فرهنگ و رسانه – گزارش
نظام آموزش روزنامه نگاری ، هماهنگ با نظام رسانه ایی کشور نیست – گزارش
ضریب نفوذ پذیری رسانه های داخلی محدود به درون مرزهای کشور است –

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد