عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

گونه های رسانه های آنلاین- ژورنالیسم آنلاین

متن حاضر ، حاصل یادداشت برداری در کلاس دکتر شکرخواه است .

 

گونه های رسانه های آنلاین عبارتند از :
1- متن Text
2- عکس Photo
3- گرافیک Graphic
4- صدا Audio
5- ویدیو Video

درآنلاین عکس سه گونه به کار می رود :
1- Single (مشترک میان روزنامه های چاپی و آنلاین)
2- Gallery (در روزنامه های چاپی استفاده نمی شود) .
3- Slid Show (در روزنامه های چاپی استفاده نمی شود) . در این گونه یا اینکه خود عکس ها متحرک هستند (یعنی یکی پس از دیگری بدون دخالت دست نمایش داده می شوند) و یا اینکه کاربر قادر است با در اختیار داشتن دکمه های کنترل به عکس بعدی قبلی آخرین عکس و یا اولین عکس برود.

گرافیک Graphic  : 
ثابت ، دارای لوگو و تیتر است . بعضی گرافیک ها «ایلاستراسیون» هستند و اطلاعات خاصی نمی دهند. اما Infographic ها اطلاعات می دهند . اینفوگرافیک ها لزوما در خبر استفاده نمی شوند. اما گونه Newsgraphic در خبر کاربرد دارند.

صدا Audio : 
صداها ها در آنلاین ژورنالیسم سه حالت دارند :
1- Instant  یا فوری
2- Loop  که مثلا آهنگ روی سایت را مدام تکرار می کند.
3- No loop که صدای مورد نظر را بدون تکرار پخش می کند.

متن یا Text  سه حالت دارد :
1- استاتیک : شبیه متن چاپی است که حرکت و تغییر ندارد و کاربران نمی توانند آنرا تغییر دهند . این متن می تواند داخل یک باکس قرار گیرد که آن باکس متحرک است .
2- دینامیک : در این حالت متن قابلیت پنهان شدن و یا نمایش را داراست و همچنین اندازه حروف آن نیز تغییر می کند.
3- لینک : لینک ما را به اطلاعات موردی هدایت می کند . این اطلاعات یا در خود سایت قرار دارند یا در سایتهای دیگر . معمولا رنگ متن لینک داده شده با متن عادی تفاوت دارد.


کاربران با سایتها از پنج طریق تعامل می کنند :
1- از طریق Input : محلی که Text را وارد می کنیم. در این فرمها  اطلاعات مورد نظر را یا خودمان در باکسهای خالی داده شده تایپ می کنیم (مانند نام خانوادگی و ...) یا اینکه از طریق « دکمه های رادیویی » مثلا شهر مورد نظر را از فهرست داده شده انتخاب می کنیم. در حالت دیگر از «چک باکس» ها استفاده می کنیم. مثل زمانی که از ما می خواهند جنس زن یا مرد ، یکی را علامت بزنیم. «لیستها» نیز روشی دیگر برای انتخاب داده ها هستند. این فرمها برای مواردی مانند امتحانات آنلاین ، نظرسنجی ها ، خرید کالاها و ... کاربرد دارند.
2- ایمیل Email
3- Discussion یک گفت و گوی غیرهمزمان   (Asynchronous)است . این روش افراد با عضویت در گروه های خاص می توانند سئوالات خود را مطرح کنند و با فاصله زمانی کوتاه یا طولانی جواب خود را در همان صفحه دریافت نمایند. از این روش برای آموزش نیز استفاده فراوانی می شود.
4- Chat بر خلاف Discussion  به ارتباط همزمان synchronous افراد با یکدیگر اطلاق می گردد. بعضی چت ها مدیریت نیز دارد و افراد باید با ثبت نام از آن استفاده کنند . این سایتها امکانات مالتی مدیا و همچنین گروه های تخصصی دارند. مانند Yahoo messenger و Paltalk   اما برخی دیگر از سیستمهای چت ، مدیریت خاصی ندارند .
5- Publication در این روش افراد می توانند در مطالب سایت شراکت داشته باشند. نمونه این روش ، امکان کامنت (نظر) گذاشتن است که در بسیاری از وبلاگها مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد