عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

نوشتن برای وب - آنلاین ژورنالیسم

متن حاضر حاصل یادداشت برداری در کلاس دکتر شکرخواه است

 

Writing for the Web

Text Format

منبع این بحث : http://www.Macloo.com

هر متن از لحاظ ظاهر شامل این عناصر است :


1- پاراگرافهای کوتاه
2- تیتر یا عنوان
۲-عنوانهای فرعی : اگر متن شما از 300 کلمه بیشتر باشد عنوان فرعی می تواند به کمک شما بیاید تا خواننده صفحه را با شادابی و کارایی بیشتر اسکن (از طریق چشم) نماید. یک عنوان فرعی را می توان Bold کرد تا چشم آن را راحت تر پیدا کند.
3- حروف برجسته تر : کلمات یا عباراتی که Bold  می شوند می توانند خوانندگان را برای رسیدن به مقصودشان کمک نمایند. استفاده از «میان تیتر» خیلی درشت کار جالبی نیست. و پارازیت دیداری (Visual Noise) در برقراری ارتباط با مخاطب ایجاد می کند.

نکات مهم در این جا عبارتند از :
- بر خلاف آن چه در برخی از سایتها دیده می شود ، لینک کردن یک پاراگراف کار درستی نیست .
-  دیگر آنکه کلمه ای که Hyper شده است نباید لینک شود (به این معنی که برجسته کردن یک کلمه و لینک دادن همزمان آن با توجه به اینکه خود لینک موجب تغییر ظاهر کلمه می شود ، کار جالبی نیست ) .
- ترکیب کردن Bold face  و Subheading خیلی جالب نیست.
- اگر میان تیتر یا عبارت داریم همه آن را لینک نکنیم.

4- فهرستها
5- چانکها Chunks
معادل گزاره است . شباهت به پاورقی و یا تعریف های دایره المعارفی دارد . مثلا خبری درباره «دیوار چین» داریم. در این جا یک چانک برای تاریخ دیوار چین ، درآمد سالیانه آن و ... می توانیم بنویسیم. چانک حتی می تواند یک داستان ، حکایت یا تعریف (گزاره) باشد .  باید توجه داشت که چانک با «سابقه خبر» فرق دارد و در واقع اطلاعات تکمیل کننده متن به شمار می رود . این چانکها در خبر اصلی نمی آیند بلکه به آنها لینک داده می شوند . البته فرق چانک با لینک در آن است که لینک ها اولا لزوما از جنس اطلاعات چانک نیستند ، دوم اینکه ما چانک را خودمان تهیه می کنیم ولی لینکها ممکن است با ارجاع به دیگر سایتها به دست آیند. برای دیدن نمونه های مطلوب چانک نویسی به سایت همشهری آنلاین مراجعه کنید مراجعه کنید : آشنایی با ونزوئلا


در نوشتن چانکها رعایت این نکات ضروری است :
1- چانکها را کوتاه بنویسید زیرا در غیر این صورت خوانده نمی شوند . اندازه چانک را «متن اصلی» مشخص می کند. مکان ، زمان و شخص سه عاملی هستند که در روزنامه نگاری موضوع (Story) را عوض میکنند . اگر ما چانک را متنی بدانیم که هنگام سوییچ کردن میان دو موضوع می نشیند یعنی هنگامی که با «زمان تازه» ، «شخص تازه» و «مکان تازه» مواجهیم ، در این صورت باید بین 250 تا 350 کلمه چانک نوشت . اما بعضی ها تا 500 کلمه هم می نویسند ( البته برای مخاطبان تخصصی) .
2- در چانک ایده ها را به کوتاه ترین صورت ممکن تلخیص می نماییم به گونه ای که جامع و مانع و همچنین قابل فهم باشد. 
3- در چانک نویسی ، مباحثی که ما را از Single Idea دور می کند ، باید به چانکی دیگر ارجاع شود ( به این معنی که در یک چانک درباره یک چیز بنویسیم) .

نکاتی درباره لینکها :
 یک لینک باید توقع منطقی خواننده را برآورده کند و او از کلیک کردن بر روی آن نتیجه مطلوب را بگیرد. درج عنوان «Click Here» چندان درست نیست.

 لینکها با ید این شرایط را داشته باشند :
1- شکسته نباشند . یعنی بر اثر کلیک آنها خطا رخ ندهد .
2- لینک شاخصی از محتوا باشد ( به جای عبارت این جا را کلیک کنید می توان کلمه لینک شده را متناسب با متن آورد) .
3- لینک می تواند کنش ها و عملکرد دیگران را جلوه دهد . مثلا آوردن عبارت «تاریخ رژه قهرمانان» برای لینک به جای عبارت «این جا را کلیک کنید» .
4- با قیافه ظاهری لینک می توان نشان داد که با چه واکنش و عملکردی روبه رو خواهیم شد . مثلا برای ارجاع دادن به یک موزیک می توان از علامتهای قرار دادی «پنل های ویدیو» استفاده کرد . و یا برای باز کردن فایلهای «اکروبات ریدر» و «پاور پوینت» می توان از آیکون های بیانگر این نوع محتواها در لینک دادن استفاده کرد.
5- عبارت بیش از پنج کلمه را نمی شود لینک داد . در ضمن تغییر رنگ لینک برای مخاطب جالب است.


محتوای متن Text Content 

 محتوای متن باید :

1- ایجاز (Breavity) در آن رعایت شده باشد و کلمات غیرضروری حذف شوند. همچنین متن باید «محکم» (Tight) باشد.   در استفاده از کلمات باید خست به خرج داد . این ایجاز در وب به اوج خودش می رسد.
2- ساختار جمله ها باید برای مخاطب مفروضی که دوازده سال درس خوانده است قابل فهم باشد.
3- صراحت و روراستی در نوشتن . هر چند تکلف نویسی ایده خوبی باشد اما مخاطب از ادامه خواندن مطلب ما صرف نظر می کند.
4- به کار بردن Active Verb : در وب از وجه معلوم به جای مجهول استفاده می شود .
5- اصل منظور را باید صریح گفت همان طور که مردم در گفت و گوهای روزانه چنین می کنند.
6- از اطناب بپرهیزید. البته می شود از اصطلاحات پیچیده در متن آورد  به شرط آنکه از چانکها نیز استفاده کنیم.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
فاطمه شعبانی پنج‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 04:57 ب.ظ http://journalism1986.blogfa.com

ایول ایول ایول با دکتر شکر خواه کلاس داری هویجوری یا تو دانشگاه کجا کلاس داری باهاش کلاس چیه ؟
وبلاگ خوبی داری خوشم اومد راستی با یه چند تا جمله از همایش همیاران ارشاد تو تهران مرکز به روزم یه سر بیا منتظرم
پاینده باشی
دست حق یارت

خبرنویس پنج‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 07:36 ق.ظ http://www.khabarnevis.blogfa.com

سلام آقای نادری! خسته نباشید. ما یه بار بیشتر شما رو زیارت نکردیم چرا؟

حکیم زاده دوشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:39 ب.ظ http://raveshtahqiq.blogfa.com

سلام آقای نادری.
فایل مستندسازی رو سیو کردم اما نمی دونم با چه نرم افزاری باز می شه.
لطفا راهنمایی کن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد