عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

کارگاه آموزشی ژورنالیسم تلویزیونی (قسمت چهارم) - درباره مخاطب

استاد : آقای راسل لین از بنیاد تامسون

دانشکده صدا و سیما
 
اکنون در باره مخاطب audience  و نیز ساختن برنامه building of program  صحبت می کنیم.
 
 
چرا مخاطب مهم است ؟
چون آنها مشتریان ما هستند و ما به آنها خدمات می رسانیم. باید بدانیم از ما چه می خواهند. در کشور ما (انگلیس) به دو روش جذب مشتری می کنند :
1. راه پرهزینه : که بازاریابهای حرفه ای استخدام می کنند و آنها نیاز مخاطب را می شناسند.
2.  راه کم هزینه و ساده تر : در این روش از گروههای تمرکز focus groups  استفاده می کنیم که مثلا در تهران ،‌ شهر را به 20 بخش تقسیم می کنیم و 20 گروه را از سنین مختلف انتخاب می کنیم تا از مردم در باره نیازهای آنها سئوال کنند.
مخاطبان از نظر سنی به دو گروه a b audiences  و نیز گروه cd audiences  تقسیم می شوند که گروه دوم که از نظر سنی بالاترند ،‌ اهمیت کمتری نیز دارند.
برنامه ها و گزارشهایی که تهیه می کنیم نباید depressing  باشند بلکه باید funny  و interesting  باشند.
در انتهای گزارش ها نیز خبرنگار خود را معرفی می کند که به این بخش tag line  نیز می گویند.
از دیگر مسائل مهم در ساختن و ارائه گزارشهای خبری ،‌ توجه به جنبه انسانی و انسانی کردن خبر humanising آن است.
نمونه بارز این رویکرد را در گزارش حمله مسلحانه یک مرد به مدرسه ای در اسکاتلند و کشته شدن 16 دانش آموز و آموزگار آنها می توان دید.
گاهی اوقات در گزارشها می توان به جای relevance  از humanising  نیز استفاده کرد.

ویژگیهای یک گزارش خوب :
1. good pictures
2. words to complement
3. balanced report
4. objective report
یعنی خبرنگار نباید نقطه نظر خود را اعمال کند بلکه باید آنچه را می بیند گزارش کند که این کار سختی است.
5. two sides of a story
6. good speed
7. independent report

چگونه مخاطب را حفظ کنیم ؟
هنگامی که خبری طولانی می شود و مسائل مکرر و بی روح ارائه می شوند بیننده خسته که از سرکار بازگشته است به صفحه تلویزیون خیره می شود بدون آنکه چیزی بفهمد که به این عامل glazing factor  می گویند.

برای جلوگیری از وقوع چنین حالتی ، مثلا اخبار یک بخش 30 دقیقه ای را به دو بخش تقسیم می کنیم :
در بخش اول ،‌ در ابتدا 5 تیتر خبری پخش می کنیم و سپس در لابلای خبرهای hard  از خبرهای لطیف و funny  استفاده می کنیم و بین دو بخش نیز از آگهی بازرگانی استفاده می شود ولی پیش از پخش آگهی بازرگانی ، تیترهای بخش بعدی را ذکر می کنیم.
وقتی در بخش دوم نیز حالت خیرگی روی داد باز از یک خبر داغ استفاده می کنیم . در این بین نقش focus group  ها در درک و فهم مسائل مورد علاقه مردم بسیار مهم است که بر اساس یافته های این گروهها است که خبرهای لطیف را تهیه می کنیم.

در پایان اخبار هیچگاه از اعلام خلاصه اخبار استفاده نکنید و با جمله :‌در پایان … and finally استفاده کنید و سپس یک خبر funny  بیاورید که در آن از sound bite  مناسب نیز استفاده می شود.

برای پخش یک خبر مهم از چه روشی استفاده کنیم ؟
برای پخش اخبار مهم می توانیم از روش چند بسته ای  multi package  استفاده کنیم.
راحت ترین روش ،‌ ارائه خبر مهم در یک بخش خبری است که به صورت کامل ،  این بخش را پر می کند ولی برای جلوگیری از بی اهمیت شدن خبر ، آن را چند قسمت می کنیم. در هر بخش سئوالاتی برای بیننده و شنونده ایجاد می شود که در بخش بعدی ، پاسخ آنها داده می شود.

Letting the pictures brief and telling the story
در برخی گزارشها ،‌ بین تصاویر ‌،‌ مکث صدا وجود دارد تا بیننده با دیدن تصاویر ‏،‌ به مسائل واقف شود. به طور کلی برای حفظ مخاطب ،‌ از روش ارائه و تولید برنامه های با کیفیت سود می بریم.
 

 
لینکهای مرتبط :
نظرات 53 + ارسال نظر
Norm چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:19 ق.ظ http://wemeatagain.com/

car insurance quotes free baccbv getautoinsurance yigbv accutane online order xosezo car insurance cheapest state %-[[[ buy cialis =-OOO OH western united auto insurance 566

Tambrey جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:31 ب.ظ http://www.safetreatment.net/

cheap 36 hour cialis online tlw genericviagra %]] purchase of ciallis 63956 accutane law library 8-(( buy cialis online wwu cialis orders %[[[

Trixie پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:02 ب.ظ http://www.mybestonlinecollege.net/

cialis sale 8[[[ mathematics degree online %-P car insurance prices 941271 insurance quotes auto >:-PPP free quotes car insurance kwvxqr

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد