عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

کارگاه آموزشی ژورنالیسم تلویزیونی (قسمت دوم)

 

استاد : آقای راسل لین از بنیاد تامسون

دانشکده صدا و سیما

 

 

چگونه اعتبار خبرها را زیاد کنیم ؟

1 . تجربه (experience)یکی از مهمترین عوامل حفظ اعتبار اخبار است .

2. استفاده از جوانها نیز باید در ترکیب افراد ، حفظ شود.

رسیدن به اتاق خبر متعادل ( balanced news room ) سخت است. گوینده و مجری باید توانمند باشند. در انگلیس برخی مجریها جوانند تا بتوانند مخاطب جوان جذب کنند و گاهی اوقات مانند خرگوشی به این طرف و آن طرف می پرند ! این کار سبب میخکوب شدن بیننده و شگفت زده شدن او می شود و نتیجه آن no credibility  ( بی اعتباری )‌است .

اعتبار ،‌ مهمترین چیز برای یک سازمان خبری است و باید مجری توانایی بالایی داشته باشد که این اعتبار را حفظ کند .

باید مخاطب را بشناسیم و بدانیم که هستند و چه وقت تلویزیون را نگاه می کنند و بر این اساس،‌ اخبار ما باید در طول 24 ساعت ،‌ مرتب به روز ( update)  شود.

استفاده از طنز اهمیت زیادی دارد ولی باید حدود آن حفظ شود.

 

مناسب ترین زمان گیرایی خبر کی است ؟

در واقع همان peak time  است که بسته به فرهنگهای مختلف ،‌ متفاوت است. مثلا در بریتانیا مردم بین ساعات 8 تا 10 شب ،‌ آماده شنیدن خبرها و دیدن برنامه های جذاب هستند . به طور مثال سریالی تلویزیونی به نام correction st. که در باره خیابانی در بندر منچستر ساخته شده است حدود 40 سال است در تلویزیون بریتانیا پخش می شود و هنوز هم بیننده فراوانی دارد.

 

تغییر برنامه ها و بهینه شدن آنها باید این ویژگیها را داشته باشد :

gradual  , small & gentle changes  باشد .به عنوان مثال از کشور بلاروس می توان نام برد که اکنون تلویزیونی خصوصی دارد.

سومین عامل در بالا رفتن کیفیت برنامه های تلویزیونی ،‌ مجری است .

مجری ها در اروپای غربی افرادی سخت و بزرگ هستند و حقوقهای بالایی می گیرند .بیشترین حقوق در تلویزیونهای خصوصی و به مجریان برنامه های بعد از ظهر داده می شود. برخی از این مجری ها حدود 375 هزار پوند در سال حقوق دارند.

مجری نقش مهمی در ارائه برنامه ایفا می کند ولی در برخی کشورها همانند روسیه از روشهای عجیبی برای جلب بیننده استفاده می کنند مانند مجریهای خانم با وضع خاص آرایشی !‌

 

در کشورهایی مانند انگلیس از این روس استقبال نمی شود ومجری ها در واقع بازیگر نیستند بلکه خود نیز ژورنالیست محسوب می شوند.

مجری باید بداند چه می گوید و الزاما نباید زیبا باشد.  تصمیم درباره انتخاب مجری در کشورهای غربی ،‌ با تهیه کننده یا سردبیر خبر است . در این بین ،‌ نقش خبرنگار نیز مهم است به نحوی که مقدمه ابتدای خبر را که به آن link  نیز می گویند ،‌ تهیه می کند تا مجری آن را بخواند.

مهمترین توانایی مجری یا گوینده خبر the ability not to panic  است که نباید بترسد و باید توانمند باشد. به عنوان مثال هنگامی که در یک خبر با دو مجری ( یکی خانم و دیگر آقا )‌ که هنگام وقوع تشنجات اجتماعی در انگلیس در باره حقوق زنان پخش می شد ، گروهی از زنان به سوی مجری مرد حمله کردند و او را از صندلی خود بیرون می کشیدند ولی دوربین بر روی مجری زن این برنامه متمرکز شده بود و با اینکه صدای درگیری بین زنان معترض و مجری مرد شنیده می شد ولی مجری زن ،‌ با قدرت به کار خود ادامه داد.

در کنار مجری خوب ،‌ حضور یک سردبیر و تهیه کننده ( producer ) توانمند نیز لازم است . این شخص مسئول انتخاب عناوین خبری است و شکست یا موفقیت یک برنامه خبری به او بستگی دارد.

هم اکنون در کشور انگلیس ، رسم جدیدی متداول شده است و شخص تحصیل کرده را که توانایی مجری گری ،‌ خبرنگاری ‏،‌ تصویر برداری و صدا برداری دارد به عنوان شخص دارای multi skilling  انتخاب می کنند تا هزینه ها را کم کنند و به اصطلاح یک video journalist  بسازند که این کار از نظر من احمقانه است.

هر قدر هم که اخبار ما جدی و بد باشند باید در انتها با یک خبر شاد funny  تمام شوند مانند خبر :‌خری که یک ماء‌ الشعیر را سرکشیده است !

یعنی باید پایانی نرم light  داشته باشیم به خصوص در اخبار شبانگاه که بعد از آن مردم می خواهند بخوابند.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
مرجان اردشیرزاده دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:05 ب.ظ http://www.dejhpoljournalism.blogfa.com/

از آشنایی با وبلاگ شما خیلی خوشحالم

سلام . ممنون از توجهتون . شما اولین نفری هستید که در این وبلاگ برای من کامنت می گذارید . این را به فال نیک میگیرم / شاد و خرم باشید

اردستانی سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:32 ب.ظ

مرجان اردشیرزاده سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:21 ب.ظ http://www.dejhpoljournalism.blogfa.com/

سپاسگزارم
فال نیک این است که شما چنین وبلاگی راه اندازی کرده اید منتظر مطالب جالت از شما هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد