عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

عصر رسانه

خبر و اثر

بی طرفی و قضاوت منصفانه درباره رویدادها ، از ارزشهایی است که هر رسانه ای می کوشد خود را به آن متصف کند. در دانشگاه ها هم وقتی سخن از اخلاق حرفه ای رسانه ها به میان می آید بر این ارزشها تکیه می شود. بر این مبنا ، وظیفه رسانه این است که اخبار و رویدادها را آن گونه که رخ داده اند منعکس کند و درباره ابعاد آنها تحلیل های منصفانه ارایه دهد . هیچ آدم عاقلی با این ارزشها که ریشه در اخلاقیات دارند سر ستیز ندارد .
در این باره دو گزاره قابل توجه است :
نخست اینکه وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان خود، بدون در نظر گرفتن مثبت یا منفی بودن رویداد است .
این گزاره بسیار منطقی و انسانی به نظر می رسد . اما نسبت آن با واقعیت چیست ؟ به اعتقاد من گرچه رسانه ها دوست دارند به چنین صفتی (انتقال همه واقعیات) متصف شوند ، اما کسی که مدتی در رسانه ( مستقل یا غیرمستقل) کار کند ، در عملی بودن این گزاره شک خواهد کرد . یک مثال می زنم.
در جریان جنگ اول و دوم خلیج فارس ، شبکه سی ان ان و فاکس نیوز ، به صورت رسمی و اعلام شده ، از انعکاس برخی از واقعیتهای جنگ صرفنظر کردند . این موضوع قابل انکار نیست چون خود این رسانه ها برای حفظ پرستیژ ، از سانسور مطالبشان خبر دادند .
مثالی دیگر : در جریان بحران اخیر لبنان ، همه رسانه های غربی به اضافه شعبه های خاورمیانه ایشان (العربیه و الجزیره) به طرزی ماهرانه از نمایش بخشهایی از واقعیت طفره رفتند. این رسانه ها واقعیات را چنین دستچین و عرضه می کردند :
۱- هیچ گونه خسارت جدی و به ویژه تلفات انسانی از اسراییل نباید نشان داده شود.
۲- بر خلاف اخلاق حرفه ای که نشان دادن اجساد ( به ویژه پیکر پاره پاره کودکان)  را ناپسند می شمرد ، نمایش اجساد پاره پاره ، خانه های ویران ، پلها و جاده های منهدم شده و ... از لبنان کاملا مجاز و لازم است ( از جمله اهداف آنها از نمایش این صحنه ها ایجاد جو روانی علیه حزب ا... ، وحشت افکنی و  بالا نشان دادن هزینه اقدام علیه اسراییل بود) .
 
حاصل آنکه : بر  خلاف آن چه که در کتابهای درسی نوشته اند ، بر خلاف آن چه که اساتید ارتباطات هر ترم برای دانشجویان تکرار می کنند و بر خلاف آن چه که عوام می پندارند ، رسانه ها برای انتقال واقعیات (آن گونه که رخ داده اند) ایجاد نشده اند بلکه هدف اصلی همه رسانه ها ( با هر مسلکی) ایجاد نوع جدیدی از واقعیت به نام واقعیت رسانه ای است ! این واقعیت لزوما ریشه ای در خاک ندارد بلکه در اذهان جای می گیرد .
 
گزاره دوم اینکه : آیا اصولا انجام عملیات روانی (بخوانید جنگ روانی) به وسیله رسانه ، امری مذموم است ؟  آیا در خدمت ماشین جنگ روانی دولتها بودن ، امری ناپسند است؟
در پاسخ سئوال نخست ، بحث مهم تاثیر مطرح می شود . رسانه ها با بودجه های هنگفت ایجاد می شوند که تاثیر بگذارند . رسانه بی خاصیت جایگاهی در دنیای امروز ندارد . حال اگر لایه های نرم و لطیف را از روی واژه تاثیر کنار بزنیم ،‌ به پوسته ای خشن به نام عملیات روانی خواهیم رسید . عملیات روانی چیزی نیست جز تلاش نرم افزاری (به وسیله رسانه) برای تغییر رفتار مخاطبان .
اگر رسانه نخواهد رفتار ما را تغییر دهد ، بودن و نبودنش تفاوتی نخواهد کرد. با فرض پذیرش چنین کارکردی ، مساله هدف مطرح می شود : تغییر رفتار در کدام جهت ؟ جنگ یا صلح ؟ توجیه تجاوزگری یا ایستادن در برابر متجاوز ؟  انتخاب هدف ، امری نسبی است که به نگرش صاحبان رسانه وابسته است .
در نتیجه رسانه جز برای تاثیر گذاری ایجاد نشده اند و از ارایه اخبارخاص و گزارشهای جهت دار ، منظورهای مشخصی را پی گیری می کنند.
و اما پاسخ این پرسش که آیا در خدمت جنگ روانی دولتها بودن پسندیده است یا خیر ؟ این مساله وابسته به گرایشهای سیاسی و حتی عقیدتی افراد است .
 
 
نظرات 15 + ارسال نظر
امیر یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:48 ق.ظ http://amir-perspolisi.blogsky.com

سلام دوست عزیز
وبلاگ جالبی داری منم دلم نیومد که نظر نداده برم
اگه دوست داشتی یه سری هم به من بزن
تا به هم لینک بدیم
امیر

حسام یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:17 ب.ظ http://www.deplomacy.blogfa.com

سلام
۱:بسیار آموزنده و مفید
۲: در باره شبکه العربیه و مازان اعتبار آن اگر راهنمایی کنیذ ممنون می شوم
۳: یک منبع نسبتا بی طرف خبری جهت مرور اخبار لبنان
: ابزهم تشکر

منتقد یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:08 ب.ظ

سلام
سایت معرفی شده شما فیلتر شده است بهتر است متن آقای زید آبادی را در ادامه مطلبتان قرار میدادید تا مشکلی برای دیگران در مطالعه اصل مطلب پیش نیاید.

منتقد یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:22 ب.ظ

اما درخصوص مطلب
اخلاق از نظر شما چه معنایی دارد؟ مصداق صحبتهای شما - هدف وسیله را توجیه می کند - میباشد .دوست گرامی به چه دلیل شما منفی یا مثبت بودن رویداد یا به نفع بودن و به ضرر بودن را ملاک اخلاق کرده اید؟
تفکر شما مغایر شئونات بشری است. شما انسانها را افرادی لاشعور فرض کرده اید که میتوان آنها را مهندسی افکار عمومی کرد.
واقعا درد ناک است که جوانی مثل شما بجای پایبندی به اخلاق که ذات جوانی است به عملکرد رسانه های دیگر برای توجیه تفکرات خود استناد میکند.

منتقد یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:33 ب.ظ

دو سوال مطرح کرده اید ۱-آیا اصولا انجام عملیات روانی (بخوانید جنگ روانی) به وسیله رسانه ، امری مذموم است ؟
و گفته اید : تاثیر مطرح می شود- !!!!!!! دوست گرامی اگر من در انتقاداتم بحث اخلاق نیت گرا و غایت گرا را مطرح میکنم با این چیزی که شما میگویید زمین تا آسمان فرق میکند و از کی تا بحال تاثیر گذاری و نه پیامد ملاک اخلاق شده است؟؟؟

منتقد یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:50 ب.ظ http://montaghed.blogfa.com/

۲-- آیا در خدمت ماشین جنگ روانی جمهوری اسلامی بودن ، امری ناپسند است ؟وابسته به گرایشهای سیاسی و حتی عقیدتی افراد است.
نمیدانم چگونه شما این پاسخ را داده اید جنگ روانی در هرصورتش غیر اخلاقی و فریب مردم است.
زیادی نمی پردازم چون از اساس تفکر شما را مخرب و غیر اخلاقی میدانم و سفارش میکنم کتابهای اخلاق خرفه ای روزنامه نگاری را یکبار دیگر مطالعه کنید و بدانید به غیر از اخلاق هیچ چیز دیگری نمیتواند به شما کمک کند.
آفای زید آبادی خیلی خوب و درست گفته اند و مطالبی هم که شما به آنها در خصوص رسانه های خارجی استناد کرده اید یا واقعی نیست یا کل حقیقت نیست. لذا اینطور جمع بندی ها صحیح نیست.
در آخر باید بگویم نقد کردن مطالب بدون مطالعه و تعمق کافی امکان پذیر نیست لذا خواهش میکنم از وادی نقد خارج شو و به همان تخصص خود در عرصه فن آوری بسنده کن
با ارادت

حبیب یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 06:12 ب.ظ

سلام
مطلب شما را خواندم و چون تجربه کار در دو منبع خبری را دارم به نظرم دقیق و واقع بینانه آمد.
یک مطلب دیگر این کهُ داشتم کامنت ها را می خواندم که کامنت های آقای یا خانم منتقد نظرم را جلب کردُ اگر کامنت های ایشان بر یادداشت خبر و اثر است که واقعا من چیزی از ان نفهمیدم و با خودم گفتم لابد زمینه بحث چیز دیگری است اما اگر واقعا موضوع مورد کامنت همین یادداشت باشدُ فکر می کنم این دوست شما تجربه کار در منابع خبری را ندارند اما به هر حال ایشان برای خود نظری دارند که برای خود ایشان محترم است اما ای کاش می شد کمی دقیق تر و روشن تر می نوشتند تا این نظرشان را ما هم می فهمیدیم.

حسام یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:46 ب.ظ http://commence.blogfa.com

سلام
وبلاگ علوم ارتباطات به روز گردید
با مطلبی با عنوان ارتباطات غیر کلامی این بار در دنیای ارتباطات و علم ارتباطات قدم میزنیم و می آموزیم.
شما را به دیدن آن دعوت می نمائیم.
یاعلی

منتقد دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:48 ق.ظ http://montaghed.blogfa.com/post-55.aspx

دوست گرامی اگر متن را تغییر میدهی اظهار نظرهای غیرمرتبط شذه را نیز حذف کن تا حبیب جان تصور نکند که چون در دو منبع فعالیت کرده اند پس نظراتشان بر حق است!!!
اما من قصد ورود به نقد دانشجویان در وبلاگ خود را ندارم اما آقای سلطان آبادی در وبلاگ اخبار ارتباطات حاشیه ای به متن شما نوشته اند که به آن پاسخ داده ام و تصور میکنم این کافی باشد.

چکیده دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:03 ب.ظ http://chekideh.blogfa.com

عزیز بزرگوار با سلام،

چکیده ای از مطالب دلنشینتان جهت معرفی هر چه بیشتر در این وبلاگ درج شده است.

می توانید به این آدرس مراجعه کنید:عنوان وبلاگ " چکیده " www.chekideh.blogfa.com

فاطمه بختیاری سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:03 ب.ظ

سلام و درود
مبعث حضرت ختمی مرتبت پیامبر اعظم بر شما تهنیت باد
[گل][گل][گل][گل][گل]

مزگان سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:16 ب.ظ http://mgozal.persianblog.com

سلام. عید مبعث پیامبر رحمت بر شما و خانواده محترمتان مبارک.

حریف چهارشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 08:02 ق.ظ http://ahmad-gorgani.blogfa.com

سلام.نادری عزیز سالها دل طلب جام جم از ما میکرد . حالا هم که جام جم (دوستانی چون شما)را پیدا کرده ایم ،بی مهری چرا؟ آقا به خدا بچه ی بدی نیستم . به من لینک شوید . سر بزنید......

حریف دوشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:30 ق.ظ http://ahmad-gorgani.blogfa.com

سلام!

فاطمه بختیاری یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 09:06 ب.ظ http://rooznamehnegar.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
کم پیدا شدید
بدون تعارف میگم . همیشه از خوندن مطالب وبلاگتون لذت بردم . جالب و جذاب و در عین حال علمی . هیچ وقت حوصله آدمو سر نمی بره .موفق باشید
در پناه خدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد